Hoogbegaafdheid

Naast de kinderen die extra instructie en begeleiding nodig hebben, willen we ook de kinderen die extra uitdaging nodig hebben de ondersteuning bieden die zij nodig hebben. In elke klas worden regelmatig Denksleutels ingezet. Dit zijn sleutels met daarop een vraag of opdracht die kinderen aanzet tot creatief, analytisch en praktisch denken.

Groepen 1 en 2: Voor de groepen 1 en 2 gebruiken wij diverse manieren en materialen om de kinderen uitdaging te bieden. Bijvoorbeeld allerlei uitdagende spellen, Denksleutels en voor een aantal kinderen breiden we dit uit met Pienter. Pienter is een methode met afwisselende opdrachten, zoveel mogelijk rekening houdend met het thema van die periode. Pienter wordt ingezet buiten de klas en een leerkracht/OOP’er begeleidt de leerlingen hierbij. Het gaat bij alle uitdagende materialen on opdrachten om oefeningen waarbij je niet meteen het antwoord weet, waarbij moet worden nagedacht, fouten worden gemaakt en vooral moet worden doorgezet.

We gebruiken meestal handelende materialen, waarvoor kinderen niet hoeven te kunnen lezen. Deze materialen zijn verspreid over de groepen 1/2 en worden ingezet tijdens de werklessen en in kleine kringen. Het materiaal rouleert, zodat er steeds ‘vers aanbod’ is. Ook in groep 3 zijn ze ook nog in te zetten. Gaandeweg groep 3 gaan we over op de eerste en tweede leerlijn en dan komen er ook meer materialen op het platte vlak bij.

Groepen 3 t/m 8: Bij de groepen 3 t/m 8 maken we onderscheid tussen een eerste leerlijn (Indigo) en tweede leerlijn (Magenta).

Eerste leerlijn (Indigo): Dit is de leerlijn voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben op een bepaald vakgebied of kinderen die niet genoeg uitgedaagd worden met het reguliere materiaal.

Tweede leerlijn (Magenta): Dit is de leerlijn voor kinderen die niet genoeg uitgedaagd worden met het materiaal van de eerste leerlijn en een extra hulpvraag hebben op het gebied van leren leren, sociaal emotioneel of op een ander vlak. Deze kinderen nemen ook deel aan het Breinplein.

• 50% -75% van de les wordt geschrapt, zodat er tijd vrij wordt gemaakt voor de uitdagende materialen.
  • De volgende materialen kunnen bijvoorbeeld worden ingezet: Plusboek taal, Plusboek spelling, RekenXL en de materialen van Levelwerk (Denken over Taal, Leren leren, Prik en co, Rekenkundig, etc.).

De opdrachten die de kinderen moeten maken zijn pittig. Wij leggen bij deze kinderen niet de nadruk op kennis maar op andere vaardigheden zoals:

• leren denken
  • leren leren
  • leren leven
  • fouten mogen maken en hoe daarmee om te gaan
  • doorzetten
  • plannen en organiseren

Breinplein
Voor de kinderen van leerlijn Magenta hebben wij het Breinplein. Op woensdag komen deze kinderen in groepjes bij elkaar, onder leiding van de Breinpleincoach (juf Eva). Dit is in een groepsdoorbrekende samenstelling per leerjaar (gr. 5 t/m 8), waarbinnen we aandacht geven aan het ontwikkelen van executieve vaardigheden, leren leren, praten en leren over Mindset, et cetera. Eigenlijk alle zaken die een extra uitdaging vormen voor deze groep kinderen. Dit vindt voornamelijk in projectvorm plaats, zodat de kinderen tegen hun eigen leerpunten aanlopen. Vanuit het Breinplein nemen de kinderen ook iedere week een opdracht en een planning mee naar hun eigen groep. Zo blijft er altijd een koppeling tussen het Breinplein en de eigen groep en blijft de groepsleerkracht ook goed op de hoogte. Omdat het Breinplein in een kleine groep plaatsvindt, samen met hun peers, kan er dieper ingegaan worden op waar de kinderen tegenaan lopen en hoe je dat op kunt lossen. Na ieder project wordt er gereflecteerd, zodat er een mooie cyclus ontstaat.

Wil je meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.